Sokat alszik, mégis fáradt? Ezért!

Fogyni aludni túl sokat

Tartalom

    Miért alszanak rosszabbul a nők?

    Újévi fogyókúra?

    A minőségi alvás kulcsszerepet játszik a fogyásban, ez tény. Számtalan kutatás bizonyította már, hogy az alváshiány súlygyarapodást okoz, és fordítva, a jó alvás jellemzően segíti a fogyást.

    fogyni aludni túl sokat

    Egy új kutatás azonban rávilágított arra, hogy a fehérjedús diéta hatékonyabb lehet minden más táplálkozási irányzatnál, ugyanis ténylegesen javítja az alvás minőségét. Vizsgálatunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy amit fogyókúra közben eszünk, az befolyásolja-e az alvásunk minőségét.

    És úgy tűnik, hogy a magasabb fehérjetartalmú ételek pozitívan hatnak. Campbell, a tanulmány szerzője, a Purdue University táplálástudományi professzora.

    fogyni aludni túl sokat

    Campbell és csapata két kutatást végzett a fentiek bizonyítására. A fehérjeforrás nem számít, de a mennyiség annál inkább Az első kutatásban 34 túlsúlyos felnőttet vizsgáltak, akik állati illetve növényi eredetű fehérjediétán voltak. Az egyes csoportok esetében a fogyókúrázókat további három alosztályra osztották, az első csapatban 10, a másodikban 20, a harmadikban pedig 30 százaléka fehérjét fogyasztottak az alanyok.

    fogyni aludni túl sokat

    Fotó: Thinkstock A kutatók elemezték a résztvevők alvási minőségét, amelyek az időtartamon túl kiterjedtek egyebekre is, nevezetesen, hogy valaki használ-e altatót, milyen gyakran ébred fel az éjszaka folyamán, milyen mély az alvása, illetve, hogy mennyi idő alatt szenderül álomba. Az eredmények alapján az derült ki, a fehérje típusa nem befolyásolja az alvás minőségét — mind a marha-és sertéshús, mind a szója-és hüvelyes fogyasztók hasonló eredményeket értek el.

    A bevitt fehérje mennyisége ezzel szemben mérvadó volt, minél többet fogyasztottak belőle, annál inkább javult az alvás minősége.

    fogyni aludni túl sokat

    Édes álom A fogyni aludni túl sokat azonban nem ért véget ezzel. Campbellék egy másik vizsgálatban magas fehérjetartalmú diétát folytatók alvását hasonlították össze olyan alanyokéval, akik normál mennyiségű fehérjét visznek be a szervezetükbe diéta közben.

    Itt 44 túlsúlyos és elhízott felnőttet követtek nyomon négy hónapig.

    A diétában összeválogatott ételek mindkét csoportban azonosak voltak, annyi különbséggel, hogy az egyik csoport hozzáadott tejet és fehérjeport fogyasztott pluszban, míg a normál-fehérjetartalmú diétát követők szénhidrát-pótlást kaptak. A fehérjebevitelt minden fogyókúrázó esetében a testsúly alapján mérték be, de jellemzően kétszer nagyobb adagot kapott az egyik csapat a másiknál. Az emelt mennyiségű fehérjét fogyasztó fogyókúrázók — az alvás minősége szempontjából — javuló tendenciáról számoltak be a vizsgálati időszak alatt, míg a normál-fehérje fogyni aludni túl sokat folytató alanyoknál a negyedik hónap végére növekedett a rossz alvások száma.

    fogyni aludni túl sokat

    Miért csípi az álommanó a fehérjét? De vajon miért alszunk jobban attól, ha fehérjében dús ételeket eszünk? Korábbi kutatások szerint az alvás-ébrenlét ciklussal kapcsolatba hozható agyi neurotranszmittereket vagy biomarkereket befolyásolja az, hogy mit eszünk.

    Januárban sokan kitűzünk magunk elé egy célt, amik között előkelő helyen szerepel az egészséges életmód és a fogyás.

    Pontosabban, a magasabb protein bevitel megváltoztathatja a szervezet inzulin és aminosav szintjét, amelyek hatnak a szerotonin és a melatonin szintre, amik pedig befolyásolják az alvást. Annak ellenére, hogy Campbell kutatásai nem mérik ezeket a biomarkereket, azt mondja, ez lehet a magyarázat a tanulmány eredményeire. Ám végül is mindegy, hogy mi húzódik meg a háttérben.

    fogyni aludni túl sokat

    A fehérje biztosan a diéta kulcsfontosságú része, vagyis érdemes belőle sokat fogyasztani. És ha még jól is fogunk tőle aludni, az csak plusz pont.

    C Nem vágyom rá különösképpen. Édesség A Képes lennék ezen elélni! B Ha egy kicsit is eszem, egyre többet kívánok belőle